Facebook

Med 2,5 millioner norske brukere er mulighetene mange på verdens største nettsamfunn.

Facebook er i dag så populært at enhver som har tilgang til internett vet hva dette er. Så mange som 1,5 milliarder har egen bruker på Facebook. Bedrifter og organisasjoner kan også ha egne Facebooksider. Her kan bedriften poste statusoppdateringer, bilder og informasjon om produktene/tjenestene som tilbys. Brukere kan like disse sidene for å få oppdateringer i nyhetsfeeden sin fra sidene som er likt.

Om Facebook

Siden Facebook er blitt så populært, så er det også blitt en veldig viktig plattform for kontakt med potensielle kunder og eksisterende kunder. Verdien i å være til stede her blir tydelig når man vet at så mange som 1 milliard brukere har vært innom Facebook på samme dag (sommeren 2015).

Mye av trafikken på Facebook skjer mens brukerne er ”ute på farten”. Så mye som 80% av all trafikk skjer via mobile plattformer som telefoner og nettbrett. Her har man mulighet til å være til stede for kunden når som helst og hvor som helst.

Ca. 2,5 millioner av brukerne er norske. Blant disse vil det mest sannsynlig være mange potensielle (og eksisterende) kunder. Optimal bruk av Facebook vil kunne skape veldig god tilstedeværelse i et meget hyppig brukt nettsamfunn. Her kan man også få god kontakt med målgruppen, både indirekte og direkte.

La oss ta en prat

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine mål?

Ring oss på 96 00 64 00, eller send oss en epost på kontakt@medianord.no.

Annonsering på Facebook

I og med at brukertallet på Facebook er så høyt, så er det garantert at du vil finne potensielle kunder her, uansett hvilken målgruppe du leverer til.

En av de store fordelene med annonsene, er at du kan målrette disse spesielt mot personer du ønsker at skal bli oppmerksom på ditt produkt/din bedrift. Siden brukere har opplyst en del kriterier på sine profiler, så vil du blant annet kunne målrette annonser etter kriterier som  sted, kjønn, alder, utdanning, interesser, sivil status, yrke osv.

Annonsesystemet er ganske likt bygd opp som annonsesystemet til Google (Ads), der du betaler for klikkene du får eller bestemmer hvor mye du vil betale per tusen visninger annonsen har. Dette gir deg full kontroll over kostnadsnivået, og gir deg enorm frihet til å prøve ut om en annonse fungerer eller ikke. Prisen per klikk og per tusen visning avhenger av hvor målrettet annonsen er, men våre kampanjer for kunder har variert mellom 0,50 kroner til 5 kroner klikket. Det er ulike faktorer som spiller inn, men de viktigste er målgruppen, hvor hurtig du vil ha trafikk, og mengden trafikk du ønsker innenfor en eksakt tidsperiode.

Det vi gjør i forkant av en kampanje er å kartlegge målgruppen og skrive en appellerende annonsetekst. I tillegg er et appellerende bilde noe av det viktigste når det kommer til annonsering på Facebook.

Brukerne på Facebook er ikke aktivt ute og leter etter dine produkter der, men om forarbeidet er grundig utført er det stor sannsynlighet for at du treffer din målgruppe eksakt. Vi tester ut forskjellige utgaver av annonser for å avdekke den eller de som gir best mulig konvertering og høyest avkastning(ROI).

Hva ønsker du å oppnå?

Det som er viktig før en kaster seg ut i Facebook-annonsering er å klargjøre hvilke mål man har og hva man konkret ønsker å oppnå med annonseringen.

  • Er målet å tiltrekke relevant trafikk til hjemmesiden?
  • Er målet å tiltrekke flere likes av Facebooksiden?
  • Er målet å skape flere direktekjøp i nettbutikken?
  • Er målet å skape interesse for et nytt produkt som skal lanseres på markedet?
  • Er målet å tiltrekke trafikk/potensielle kunder utenom Norges grenser?

Vi kan hjelpe deg med å få frem ønsket budskap, nå ut til riktig målgruppe, samt kartlegge om Facebook er en lønnsom kanal for deg å annonsere på.

Facebook-annonser

Annonser på Facebook kan målrettes ut i fra en rekke kriterier som sted, kjønn, alder, interesser, sivilstatus, utdanning, yrke osv. Det vi gjør i forkant av en kampanje er å kartlegge din målgruppe, skrive en appellerende annonsetekst og noe av det viktigste er å bruke et appellerende bilde i annonsen.

Brukerne på Facebook har ikke muligheten til å aktivt søke etter produkter og tjenester, derfor er det svært viktig at forarbeidet er grundig utført, slik at annonsenes vises for ønsket målgruppe.

I startfasen tester vi alltid ut med forskjellige tekster og bilder, for å finne de annonsene som oppnår best resultater og mest respons fra målgruppen.

Hva koster det å annonsere på Facebook?

Man setter av et dagsbudsjett som avgrenser for mye man er villig til å brukte totalt på en dag. Dette gir deg full kontroll over kostnadsnivået og sørger for at kostnadene aldri overstiger avsatt budsjett.

Annonsesystemet til Facebook har to forskjellige betalingsformer, på lik linje som Google Ads.

  • CPC (Cost pr click – betal når noen klikker på annonsene dine)
  • CPM (Cost pr mille – betal for hver tusende visning på annonsene dine)

Hva er det riktige budsjettet for deg?

Det er ulike faktorer som spiller inn, men de viktigste er størrelsen på målgruppen, hvor hurtig du vil ha trafikk, og mengden trafikk du ønsker innenfor en eksakt tidsperiode.

Et høyere budsjett vil gi rom for mer trafikk. Et lavt budsjett vil kanskje ikke være tilstrekkelig til å oppnå ønskede mål og man får ikke alltid testet ut maks potensial.

Vi hjelper deg med å finne budsjettet som trengs for å oppnå resultatene du ønsker.

Facebook-strategi

  • Hvordan skal man som bedrift fremstå i sosiale medier?
  • Hvorfor kan en Facebookside være en veldig nyttig plattform for bedrifter?
  • Hvordan vil dere gå frem ved etableringen av en Facebookside for bedriften?
  • Vil det være hensiktsmessig for din bedrift å annonsere på Facebook?

Er dette spørsmål der du/dere ikke helt vet svaret? Vi kan være behjelpelige med å legge opp en strategi for hvordan dere skal gå frem ved oppretting og hvilke tiltak som kan være hensiktsmessige å gjennomføre.

Vi har lang erfaring med sosiale medier, og vi vil sammen med dere sette opp en plan for deres aktivitet på Facebook. Både i form av utseende og innhold, samt eventuell annonsering/promotering.

Vi vet hvor vanskelig det kan være å planlegge slikt i en allerede hektisk hverdag, der sosiale medier gjerne kommer i andre rekke (om ikke enda lenger bak). Vi vil tilpasse den løsningen som passer ut ifra deres behov, og vil ta hensyn til den tiden dere har til å følge opp denne planen (om noe overhodet).

Ta kontakt med oss, så kan vi sammen skreddersy en løsning.

La oss ta en prat

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine mål?

Ring oss på 96 00 64 00, eller send oss en epost på kontakt@medianord.no.

Facebook remarketing

Hva er Facebook remarketing?

Dersom du driver en nettbutikk, kanskje du har mange brukere som har lagt varer i handlekurven uten å kjøpe noe? Dersom du driver et bilverksted, kanskje brukeren som besøkte nettstedet ditt i mellomtiden har sjekket ut prisene hos en konkurrent? Tror du at disse brukerne husker ditt firmanavn i morgen eller om en uke? Hvordan skal du kommunisere med brukerne etter at de har forlatt nettstedet ditt?

De aller fleste har sett en remarketing-annonse uten å være klar over det. I etterkant av at man har besøkt et nettsted ser man bannere og annonser fra akkurat dette nettstedet i nyhetsoppdateringen og andre plasser på Facebook.

Facebook remarketing handler om dette – om å nå ut og vise annonser til folk som på et tidligere tidspunkt har besøkt nettstedet ditt. Folk som har besøkt nettstedet ditt har allerede vist interesse for produktene eller tjeneste du tilbyr, men dette betyr ikke nødvendigvis at de har kontaktet deg eller foretatt et kjøp. Majoriteten av de besøkende har ikke kjøpt noe av deg – ikke enda.

Hvor vil annonsene vises?

Annonsene vises i nyhetsoppdateringen på Facebook og i høyre kolonne i nyhetsoppdateringen.

Hvem passer Facebook remarketing for?

Facebook Remarketing passer for alle. Med vår erfaring innen remarketing vil vi tilpasse kampanjen slik at du når dine målsetninger.

Noen formål Facebook remarketing passer ypperlig for:

  • De som ønsker å gjøre mersalg på eksisterende kunder
  • Holde leads (tidligere besøkende) varme
  • Branding/merkevarebygging
  • Lansering av nye produkter
  • Tiltrekke nye potensielle kunder

Hvorfor bruke Facebook remarketing?

Remarketing er et nyttig verktøy uavhengig av om målet er å skape konverteringer eller om fokuset ligger på branding. Man kan opprette forskjellige lister, som eksempelvis skiller på de besøkende som har sett på gensere, jeans, og t-skjorter i en nettbutikk, slik at disse brukerne får opp annonser som er relevante for akkurat det produktet de har vist interesse for (dynamiske produktannonser). Facebook har også lansert multiprodukt-annonser, som lar deg lage 3-5 annonser i samme annonseenhet, slik at man kan fremvise flere produkter om gangen. Remarketing lar deg vise så relevante annonser som overhodet mulig – til de rette brukerne, til rett tid.

Nå ut til brukere med like interesser som dine eksisterende kunder

De aller fleste brukerne på Facebook legger til veldig mye informasjon om seg selv. Hva de arbeider med, alder, kjønn, bosted, utdanning og interesser. Med denne informasjonen kan man også opprette lister med et publikum som har like interesser som sine eksisterende kunder. Dette gir deg en unik mulighet til å tiltrekke nye potensielle kunder, basert på informasjon om dine eksisterende kunder.

Facebook produktannonser

Dynamiske produktannonser

Med dynamiske produktannonser kan man opprette annonser på Facebook, basert på hvilke produkter de besøkende på nettstedet ditt har sett på. Dette lar deg vise så relevante annonser som overhode mulig, til rett tid, til de rette brukerne.

For å begynne med dynamiske produktannonser må bedriftens produktkatalog lastes opp på Facebook. En produktkatalog består av en liste over alle produktene man ønsker å annonsere for, samt informasjon om disse.

Multiprodukt-annonser

Samle flere produkter i samme annonseenhet!

Nå kan man vise 3-5 annonser i en samlet annonseenhet hvor man bruker direktelenker til produktene det annonseres for. Med dette alternativet har det blitt enklere å fremvise et større utvalg av sine produkter for potensielle kunder på ett og samme sted.