Google Tag Manager

De fleste nettsideverktøy krever at det legges inn et script eller en html-tag i nettsidens kode. Med Google Tag Manager trenger du bare legge inn én tag, så ordner verktøyet resten.

Om Google Tag Manager

Google Tag Manager er et verktøy utviklet for å hjelpe eiere/administratorer av nettsider med å sette inn såkalte ”tags”/scripts på nettsidene sine.  Dette kan være verktøy som leser av informasjon om brukerne av nettsiden (for eksempel Google Analytics). Slike verktøy til stor hjelp i forbindelse med analysering og optimalisering av hjemmesiden din. Vanligvis må slike verktøy legges inn i selve kildekoden til nettsidene.

Å gjøre dette selv vil sannsynligvis være en komplisert prosess for de aller fleste som ikke er kjent med script og koding. Dette har derfor tidligere vært en prosess som web-leverandøren har vært nødt til å bistå med, noe som ikke alltid går like raskt. Dette har gjerne også ført til ekstra kostnader i form av ”support” på hjemmesiden.

Google Tag Manager er utviklet slik at man selv kan legge til forskjellige verktøy på nettsiden sin, uten noen spesiell kunnskap om script og koding. I tillegg til at det er en del forhåndsprogrammerte ”tags” i programmet, kan man også legge til ”custom tags”. Programmet er heller ikke begrenset til og kun å implementere ”tags”/script fra Google. Programmet kan også brukes med mobil-applikasjoner.

De største fordelene ved å bruke Google Tag Manager er i hovedsak den store forenklingen av script-implementering på nettsidene dine. Programmet sier også ifra om ”tag’ene” ikke fungerer som de skal, eller om de kan implementeres bedre. Man har en fullstendig oversikt over disse samlet på ett sted. Eventuelle support-kostnader vil også bli lavere da man kan gjøre mer av jobben selv uten å være redd for å gjøre noe feil.

Hva kan vi bistå med?

Sannsynligvis vil man ha behov for en liten introduksjon til programmet, slik at det blir enkelt og effektivt å ta det i bruk.

Vi kan bistå med dette, samt fungere som en eventuell støttespiller om det skulle være behov for dette. Hvilke ”tags” skal du bruke, hvorfor skal du bruke dem, og hvordan kan disse hjelpe deg? Disse spørsmålene kan vi hjelpe deg å besvare slik at du på best mulig måte får nytte av dette verktøyet.

La oss ta en prat

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine mål?

Ring oss på 96 00 64 00, eller send oss en epost på kontakt@medianord.no.