Google Analytics 4 – Alt du trenger å vite

Fra og med 1.juli 2023 slutter Universal Analytics å samle inn data. Skal du bruke analyseverktøy fra Google må du få satt opp GA4.

Alt du trenger å vite om GA4

Google Analytics 4 er Google sitt nyeste analyseverktøy, og 1. juli 2023 slutter den forrige versjonen (Universal Analytics/GA3) å lagre nye data. Det er derfor på høy tid å få satt opp GA4.

Prosessen med å få satt opp scripts og tags er ganske likt til hvordan man har gjort det tidligere.

Det er viktig å være klar over at historiske data følger ikke med og kan heller ikke importeres i GA4. Fra 1.juli 2023 til 1.juli 2024 vil du kunne lese av eller eksportere historiske data i Universal Analytics. For å kunne ha et sammenligningsgrunnlag i fremtiden er det viktig å hente ut de dataene man ønsker å sammenligne med.

La oss ta en prat

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine mål?

Ring oss på 96 00 64 00, eller send oss en epost på kontakt@medianord.no.

Universal Analytics og GA4 – hva er forskjellen?

Universal Analytics og GA4 er to forskjellige versjoner av Google Analytics som tilbyr ulike funksjoner og analysemuligheter. Her er noen viktige forskjeller mellom de to:

  • Datastruktur:
    Universal Analytics er basert på en session- og sidevisningsmodell, der dataene organiseres rundt brukerøkter og sidetreff. GA4 tar derimot i bruk en hendelsesbasert modell, der alle handlinger og hendelser på nettstedet eller i appen blir behandlet som separate hendelser. Dette gjør det enklere å spore og analysere flere typer interaksjoner.
  • Brukeridentifikasjon:
    Universal Analytics bruker primært informasjonskapsler (cookies) for å identifisere og følge brukere på tvers av enheter og økter. GA4 tar derimot i bruk en mer robust brukeridentifikasjonsmetode som bruker unike bruker-ID-er. Dette gjør det lettere å spore brukere på tvers av enheter og plattformer.
  • Brukerengasjement:
    GA4 fokuserer mer på brukerengasjement og innsikt i hele brukerens livssyklus, inkludert opplevelser utenfor nettstedet eller appen. Det kan spore hendelser som app-installasjoner, videospilling, skjermvisningstid og mer, uavhengig av enhet eller plattform. Universal Analytics er mer begrenset til interaksjoner på nettstedet eller appen.
  • Analyse- og rapporteringsfunksjoner:
    GA4 har innført nye analysemuligheter og rapporteringsfunksjoner for å gi bedre innsikt i brukeratferd og måloppnåelse. Den inkluderer forbedrede funksjoner som maskinlæring for automatisert innsikt, «funnel» (trakt)analyse for å forstå konverteringsbaner, integrasjon med Google Ads og mer avanserte segmenteringsmuligheter.
  • Datakontroll og personvern:
    GA4 gir brukerne mer kontroll over dataene sine og lar dem tilpasse innsamling og deling av data i større grad. Den er designet med tanke på personvern og tar hensyn til kravene i personvernlover som GDPR. 

Hvordan setter man opp GA4?

1. Opprett et GA4-område

Gå til Google Analytics-nettstedet (analytics.google.com) og logg inn med Google-kontoen din.

Klikk på «Admin»-ikonet (tannhjul-ikonet) nederst til venstre. Under «Område»-kolonnen, klikk på «Opprett område».

Følg instruksjonene for å opprette et nytt GA4-område ved å angi områdenavn, tidssone og valuta.

2. Konfigurer datastrøm

Når du har opprettet et GA4-område, må du konfigurere datastrømmen for å samle inn data fra nettstedet ditt eller appen din.

Velg området du nettopp opprettet, og klikk på «Datastrømmer» under «Område»-kolonnen. Klikk på «Opprett datastrøm» og angi et navn for datastrømmen.

Velg deretter plattformen som passer best (nettsted eller app), og følg instruksjonene for å fullføre konfigurasjonen.

3. Implementer sporingskoden:

Avhengig av plattformen du har valgt (nettsted eller app) må du implementere sporingskoden på riktig sted.

For nettstedet ditt må du legge til GA4-sporingssnippet i koden på hver side av nettstedet. Dette kan gjøres manuelt eller ved hjelp av et administrasjonssystem eller et tillegg. For apper må du integrere GA4-sporing i appens kildekode ved hjelp av Google Analytics SDK-ene. Følg dokumentasjonen for å sikre riktig implementering.

4. Definer hendelser og konverteringer

GA4 er basert på en hendelsesmodell, så du må definere de hendelsene og konverteringene du vil spore.

Du kan tilpasse hendelsene i GA4 ved å bruke standardhendelsene som tilbys, eller ved å opprette egendefinerte hendelser som er relevante for din spesifikke brukssak. Tenk på handlingene du vil spore (for eksempel sidevisninger, klikk, skjemainnsendinger, transaksjoner o.l.) og sett opp hendelsene i GA4.

5. Test og verifiser sporingen

Etter at sporingskoden er implementert og hendelser er definert er det viktig å teste og verifisere at dataene blir samlet inn riktig.

Gå tilbake til Google Analytics-nettstedet og bruk forhåndsvisningsmodusen for å se om hendelsene blir fanget opp og rapportert som forventet. Utfør forskjellige handlinger på nettstedet eller appen for å sikre at dataene blir sporet korrekt.

6. Konfigurer målgrupper og rapporter

Når datainnsamlingen er bekreftet og verifisert kan du begynne å bruke målgrupper og rapporter i GA4 for å analysere dataene.

Er Google Analytics lovlig?

Per nå anbefaler Datatilsynet at man utforsker andre alternativer til Google Analytics i påvente av at det fattes et vedtak om hva som gjelder for norske nettsteder.

Datatilsynsmyndighetene i Frankrike, Italia og Østerrike har konkludert med at Google Analytics er i strid med personvernreglene.

Datatilsynet har foreløpig ikke tatt stilling til om Google Analytics 4 er i strid med personvernreglene. De viser til det Danske datatilsynets veiledning hvor det fremkommer at det fortsatt er risiko for at persondata overføres til et tredjeland. I GA4 annonymiseres IP-adresser automatisk, men problemstillingen i forhold til lovverket er at anonymiseringen først skjer etter at Google har identifisert brukerens lokasjon.

Finnes det et godt alternativ til Google Analytics?

Det finnes flere gode alternativer, men den største forskjellen er at de fleste andre er løsninger du må betale en lisens for å bruke. De som oftest går igjen er Matomo, Simple Analytics og Piwik Pro.

Vi har mest erfaring med Matomo som analyseverktøy og har opplevd at det er et bra verktøy om man tar i bruk de funksjonene som tilbys. De funksjonene som oftest tas i bruk som ikke tilbys i Google Analytics er: Opptak av brukerøkter og varmekart. I tillegg har du mulighet for å hoste analyseverktøyet på en egen server.

En annen fordel Matomo tilbyr som ikke er mulig med Google Analytics 4, er import av historiske data. Når alle må over på GA4 fra GA3/UA vil ikke det være mulig å importere historiske data. Du må eventuelt eksportere alle gamle data for å kunne ha tilgang til dem i fremtiden. Matomo tilbyr muligheten for å importere historiske data fra GA3/UA.

Hva bør du gjøre?

Du må uansett forholde deg til at Google Analytics 3 ikke lenger samler inn data etter 01.07.23 og ifølge Google vil historiske data kun være tilgjengelig frem til 01.07.24.

For å avgjøre hvilken løsning man bør velge kan det være lurt å ha kartlagt hvilke data man trenger å samle inn, hva man skal bruke det til og hvordan man håndterere dataene.

Uansett om du vurderer noen av alternativene til GA4 kan det være lurt å implementere GA4 i mellomtiden, slik at du ikke mister dataene i en overgangsfase.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Vi kan bistå med oppsett av GA4 fra implementering av script til oppsett av mål og målgrupper, samt testing av løsningen. Vi kan bistå med eksportering av historiske data og formatering av disse.

Hvis du vurderer å gå for et alternativ til GA4 kan vi bistå med implementering av Matomo. Det vil si implementering av script og oppsett og aktivering av nyttige funksjoner.