Snapchat

Snapchat er en mobilapplikasjon for deling av bilder og video. Brukerne av tjenesten kan ta bilder, spille inn videoer, dele historier, legge til spesialeffekter i form av tekst og tegning, og sende dette til en liste med mottakere. En snap kan vare i opptil 10 sekunder, og etter dette blir bildet eller videoen slettet fra mottakerens enhet. Brukerne kan også lage en såkalt «My Story», hvor en kan publisere bilder og videoer som blir synlig for alle på brukerens venneliste de neste 24 timene før innholdet slettes igjen. Snapchat har over 60 millioner brukere på verdensbasis.

Snapchat er godt etablert i Norge og finnes i lomma på hver fjerde nordmann (over 1,2 millioner registrerte norske brukere). I 2013 tok Snapchat over plassen til Instagram og er nummer 2 på mest populære plattformer i Norge.

Tilstedeværelse og annonsering på Snapchat

Tilstedeværelse på Snapchat bør være et aktivt valg, da Snapchat er en applikasjon med stadig skiftende innhold med begrenset varighet. Å være der bare for å være der, er et dårlig valg. Velger man å bruke Snapchat i sin markedsføringsstrategi, skal det være for en hensikt. For å lykkes kreves en god strategi for hvor, når, hva, hvem og hvorfor.

Snapchat var frem til siste kvartal i 2014 en reklamefri applikasjon. Annonsering på Snapchat er fortsatt nytt og under utvikling, og derfor er annonseringsmulighetene på Snapchat fremdeles begrenset for Norske annonsører.

I senere tid har Snapchat begynt å bevege seg inn inn på annonsemarkedet med reklamevideoer, geo-tags og sin nye Discover-del. Skaperen av Snapchat er og har alltid vært innstilt på at Snapchat ikke skal bli en påtrengende reklamekanal hvor brukeren føler at de blir spammet med unødvendig og urelevant reklame. Derfor er det usikkert om dette blir aktuelt og i det hele tatt et alternativ for alle som ønsker det.

La oss ta en prat

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med å nå dine mål?

Ring oss på 96 00 64 00, eller send oss en epost på kontakt@medianord.no.