Snapchat


 

Hva er Snapchat?

Snapchat er en mobilapplikasjon for deling av bilder og video. Brukerne av tjenesten kan ta bilder, spille inn videoer, dele historier, legge til spesialeffekter i form av tekst og tegning, og sende dette til en liste med mottakere. En snap kan vare i opptil 10 sekunder, og etter dette blir bildet eller videoen slettet fra mottakerens enhet. Brukerne kan også lage en såkalt «My Story», hvor en kan publisere bilder og videoer som blir synlig for alle på brukerens venneliste de neste 24 timene før innholdet slettes igjen. Snapchat har over 60 millioner brukere på verdensbasis.

Snapchat i Norge

Snapchat er godt etablert i Norge og finnes i lomma på hver fjerde nordmann (over 1,2 millioner registrerte norske brukere). I 2013 tok Snapchat over plassen til Instagram og er nummer 2 på mest populære plattformer i Norge.

snapchat-16-handles

Tilstedeværelse og annonsering på Snapchat

Tilstedeværelse på Snapchat bør være et aktivt valg, da Snapchat er en applikasjon med stadig skiftende innhold med begrenset varighet. Å være der bare for å være der, er et dårlig valg. Velger man å bruke Snapchat i sin markedsføringsstrategi, skal det være for en hensikt. For å lykkes kreves en god strategi for hvor, når, hva, hvem og hvorfor.

Snapchat var frem til siste kvartal i 2014 en reklamefri applikasjon. Annonsering på Snapchat er fortsatt nytt og under utvikling, og derfor er annonseringsmulighetene på Snapchat fremdeles begrenset for Norske annonsører.

I senere tid har Snapchat begynt å bevege seg inn inn på annonsemarkedet med reklamevideoer, geo-tags og sin nye Discover-del. Skaperen av Snapchat er og har alltid vært innstilt på at Snapchat ikke skal bli en påtrengende reklamekanal hvor brukeren føler at de blir spammet med unødvendig og urelevant reklame. Derfor er det usikkert om dette blir aktuelt og i det hele tatt et alternativ for alle som ønsker det.

16 Handles og Bik Bok – Snapchat-kampanjer

Den første og kanskje med kjente Snapchat kampanjen ble gjennomført av 16 Handles, en amerikansk kjede som selger frozen yoghurt.

Brukerne skulle enkelt og greit ta en snap av seg selv mens de spiste på et av deres utsalgssteder, og deretter snappe dette videre til 16 Handles. Alle brukerne som sendte dem en snap fikk en snap i retur som inneholdt en tilfeldig rabatt fra 16 til 100 %. Denne snappen skulle ikke åpnes før etter du hadde fylt et beger med den yoghurten du ønsket og stod i kassen klar for å betale.

Responsen var meget bra, og det ble tatt i bruk over 1400 snapper på utsalgsstedene til 16 Handles i løpet av kampanjen.

I Norge er Bik Bok et godt eksempel på en bedrift som bruker Snapchat «riktig». Kjeden legger ut bilder fra spennende arrangementer, photoshoots, bilder av de nye kolleksjonene osv – slik at brukerne kan få et innblikk i hva som skjer i og utenfor butikken på daglig basis, samt rabattkoder og lignende.

 

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).

X