Om Facebook


Facebook er i dag så populært at enhver som har tilgang til internett vet hva dette er. Så mange som 1,5 milliarder har egen bruker på Facebook. Bedrifter og organisasjoner kan også ha egne Facebooksider. Her kan bedriften poste statusoppdateringer, bilder og informasjon om produktene/tjenestene som tilbys. Brukere kan ”like” disse sidene for å få oppdateringer i nyhetsfeeden sin fra sidene som er likt. Siden Facebook er blitt så populært, så er det også blitt en veldig viktig plattform for kontakt med potensielle kunder og eksisterende kunder. Verdien i å være til stede her blir tydelig når man vet at så mange som 1 milliard brukere har vært innom Facebook på samme dag (sommeren 2015).

Mye av trafikken på Facebook skjer mens brukerne er ”ute på farten”. Så mye som 80% av all trafikk skjer via mobile plattformer som telefoner og nettbrett. Her har man mulighet til å være til stede for kunden når som helst og hvor som helst.

Ca. 2,5 millioner av brukerne er norske. Blant disse vil det mest sannsynlig være mange potensielle (og eksisterende) kunder. Optimal bruk av Facebook vil kunne skape veldig god tilstedeværelse i et meget hyppig brukt nettsamfunn. Her kan man også få god kontakt med målgruppen, både indirekte og direkte.

Annonsering

I og med at brukertallet på Facebook er så høyt, så er det garantert at du vil finne potensielle kunder her, uansett hvilken målgruppe du leverer til.

En av de store fordelene med annonsene, er at du kan målrette disse spesielt mot personer du ønsker at skal bli oppmerksom på ditt produkt/din bedrift. Siden brukere har opplyst en del kriterier på sine profiler, så vil du blant annet kunne målrette annonser etter kriterier som  sted, kjønn, alder, utdanning, interesser, sivil status, yrke osv.

Annonsesystemet er ganske likt bygd opp som annonsesystemet til Google (Adwords), der du betaler for klikkene du får eller bestemmer hvor mye du vil betale per tusen visninger annonsen har. Dette gir deg full kontroll over kostnadsnivået, og gir deg enorm frihet til å prøve ut om en annonse fungerer eller ikke. Prisen per klikk og per tusen visning avhenger av hvor målrettet annonsen er, men våre kampanjer for kunder har variert mellom 0,50 kroner til 5 kroner klikket. Det er ulike faktorer som spiller inn, men de viktigste er målgruppen, hvor hurtig du vil ha trafikk, og mengden trafikk du ønsker innenfor en eksakt tidsperiode.

Det vi gjør i forkant av en kampanje er å kartlegge målgruppen og skrive en appellerende annonsetekst. I tillegg er et appellerende bilde noe av det viktigste når det kommer til annonsering på Facebook.

Brukerne på Facebook er ikke aktivt ute og leter etter dine produkter der, men om forarbeidet er grundig utført er det stor sannsynlighet for at du treffer din målgruppe eksakt. Vi tester ut forskjellige utgaver av annonser for å avdekke den eller de som gir best mulig konvertering og høyest avkastning(ROI).

 

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).

X