Mobilannonsering
Mobilannonsering
Andelen trafikk fra mobile enheter vokser kraftig og peker kun en vei, og det er foreløpig ingen ting som tilsier at denne trenden er i ferd med å stoppe. Nyere tall fra TNS Gallup viser at internett-trafikk fra mobil og nettbrett, er i ferd med å passere desktop-trafikk i Norge.
Det er fortsatt store forskjelliger i de ulike bransjene, og hvordan de ulike målgruppene bruker mobil for å søke etter forskjellige varer og tjenester. Det som er sikkert er at andelen søk gjort fra mobile enheter i dag er så stor, at bedrifter som ikke tar høyde for mobile brukere, vil gå glipp av store verdier.
Søk fra mobile enheter gjort gjennom Google, har passert søk fra desktop i 10 land allerede – inkludert USA og Japan. Google responderer ved å tilby annonsørene flere og bedre optimaliserte annonser rettet mot mobile enheter.
Det er noen punkter som er avgjørende for hvor vidt du lykkes eller mislykkes med mobilannonsering.
Tilpass innholdet til brukerens situasjon
Brukerne er ikke i samme modus når de surfer på mobil, som på datamaskin. Sannsynligheten er stor for at brukeren sitter på bussen, venter på take-away mat, eller i det minste er på farten. Med andre ord vil ikke brukerne ta seg like god tid til å lese gjennom innholdet, noe man må ta hensyn til under utformingen av annonser. Tilpass annonsene mer mot en ”her- og nåsituasjon”, hvor budskapet kommer enkelt og tydelig frem.
Definer neste trinn i salgsprosessen
Annonsører har som oftest samme hensikt med mobilannonsering som det meste av annen annonsering. Enten om målet er å skape bevissthet eller føre et trinn nærmere et salg, er det viktig å ha definerte mål/handlinger som følges opp, og det må være enkelt for brukeren å gjennomføre denne prosessen.
Tilpass landingssiden til mobil
Landingssiden må være tilpasset mobil om du ønsker de beste resultatene. Når en bruker klikker på en annonse, må det neste bildet som kommer opp på skjermen være tilpasset denne brukerens skjerm. Hvis siden ikke er tilpasset og/eller bruker lang tid på å lastes ned, vil brukeren gå ut av landingssiden etter et snaut sekund. Det finnes forskjellige landingssider for mobil som tar hensyn til de definerte trinnene i salgsprosessen rundt akkurat dine produkter og tjenester.
Er du i tvil om hvor mye trafikk du har fra mobil og nettbrett, kan vi hjelpe til med å kartlegge dette. Vi kan også hjelpe til med utforming av strategier, annonser og kampanjesider.