Instagram


instagramInstagram ble lansert i 2010, og er per i dag en av verdens største fotodelingstjenester og sosiale nettverk. Veksten for Instagram har vært stabil og de oppnådde i løpet av 2014 over 200 millioner brukere på verdensbasis. Ca 1,5 millioner av disse, er norske brukere.

Tjenesten i seg selv er enkel. Opprett en profil, del øyeblikk fra dagen din gjennom bilder og videoer, og ”følg” de profilene du finner interessante, enten det er svigermor eller Rihanna.

Siden oppstarten i 2010 har det blitt delt over 40 milliarder bilder. Hver dag lastes det opp over 80 millioner bilder, og det deles ut over 3,5 milliarder likes. At Instagram er en god kanal for å tiltrekke oppmerksomhet er ingen hemmelighet.

Brukere i alderen 18 – 29 år utgjør det største segmentet, men gruppen 30-39 vokser mest per i dag.

Den 30. september 2015 åpnet Instagram opp for muligheten om å annonsere og å nå ut til over 1,4 millioner norske brukere med bilde, video og tilpasset budskap.

For annonsører er det de samme målrettingsalternativene som på Facebook som gjelder. Målrett annonsene mot demografi, interesser, alder, kjønn etc.

Annonsene på Instagram vises i folks ”nyhetsstrøm” sammen med bilder lagt ut av venner, familie og de andre Instagram-kontoene de følger. Annonsene kan vises i kvadratisk eller liggende format.

 

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).

X