Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å forbedre en nettsides rangering i søkemotorenes resultatliste.

Søkemotoroptimalisering er en tidkrevende prosess om man skal ha varige og gode resultater. Derfor er det viktig med en god dialog før man begir seg ut på et prosjekt. Det er mange faktorer som spiller inn, dagens tilstand på ditt nettsted, søkeord det ønskes trafikk på, samt søkevolumet og konkurransen rundt disse.

Søkemotoroptimalisering – hvordan er prosessen?

Måten vi jobber på varierer fra prosjekt til prosjekt, men her er en gjennomsnittlig struktur:

Webanalyse

  • Hvordan fremstår deres nettsted i søkemotorene?
  • Er menystrukturen og linkene riktig satt opp?
  • Er nettstedet søkemotorvennlig?
  • Hvilke nettsteder linker til dere?
  • Hvilke umiddelbare endringer bør gjennomføres?

On-Page optimalisering

  • Søkeordsvalg – velge ut søkeord dere ønsker trafikk på
  • Tilpasse titler for nettstedet deres
  • Tilpassing av Meta-data for alle hoved- og undersider
  • Tilpasse HTML-data
  • Tilpasse menystrukturen, alle interne URL-adresser og intern linkstruktur
  • Tilpasse bilder
  • Tilpasse tekst etter de søkeordene dere ønsker trafikk på.
  • Sette opp Sitemap, Google Analytics og Google Webmaster Tools
  • Forvent resultater etter 3-12 mnd.

Off-Page optimalisering

  • Søkeordsutvelgelse og testing av disse
  • Oppsett/målretting av en stor mengde søkeord (tematisk likt nettsideinnholdet)
  • Søkeord skal benyttes som ankertekst i koblinger til nettstedet
  • Skaffe linker fra utgivernettsteder med høy ranking
  • Skaffe enveis inngående linker, ikke koblingsutveksling eller gjensidige lenker
  • Bruk av relevante søkeord nær dine innkommende linker (kontekstuell relevans)
  • Dyplenking (fra flere sider til flere sider)
  • Konkurrentanalyse (avdekke linker, Page rank, SEO status)
  • Måling og sporing av aktive søkeord
  • Forvent resultater etter 2-12 mnd.